Home - Nieuws - Trainen in Corona tijd: tips van Zovoc sponsor fysiotherapie praktijk Corpus Activum

Trainen in Corona tijd: tips van Zovoc sponsor fysiotherapie praktijk Corpus Activum

Voor trainers zijn het op dit moment uitdagende tijden. Competities die anders verlopen dan gepland wedstrijden die uitgesteld worden en een trainingsopbouw die aangepast moet worden. Deze externe factoren kunnen de kans op blessures beïnvloeden; bij volwassenen, maar zeker ook bij jeugd.

In sport kunnen we grofweg 2 typen blessures onderscheiden: acute blessures en de zogenaamde overbelastingblessures. Bij volleybal zien we de enkelverzwikking als meest voorkomende acute blessure. Het traditionele ‘verkeerd neerkomen’ na een landing gebeurt vrijwel iedere speler wel eens in zijn carrière.

Een traditionele overbelastingblessure is de ‘springers knie’. Uiteraard veel voorkomend in sporten als volleybal en basketbal, is deze irritatie van de aanhechting onder de knieschijf een belangrijke veroorzaker van blessureleed – zeker bij jeugd. Bij het trainen van met name pubers is het van belang de belasting goed in de gaten te houden, om het risico op dit soort blessures te voorkomen. Rondom de groeispurt in deze leeftijdsfase en onder invloed van belasting, neemt de trekbelasting op pezen een aanhechtingen toe. Daarnaast is dit de leeftijd dat er nogal wat verandert; hormonaal, belangrijke fasen op school, invloed multimedia enzovoort. Dit in combinatie met een, door Corona omstandigheden, veranderde trainingsopbouw kunnen ervoor zorgen dat het herstelvermogen van de spelers negatief beïnvloed wordt. Het is voor trainers van belang dit in het achterhoofd te houden en waar mogelijk rekening mee te houden.

Voor zowel de acute enkelblessures als voor de belastingsblessures aan pezen geldt dat door gerichte training het risico aanzienlijk te verminderen is. Het trainen van coördinatie (balans, loop- en sprongtechniek!), stabiliteit, lenigheid en spierkracht kan hieraan bijdragen. Dit kan in aparte trainingen, maar kan ook prima worden ingebouwd in een warming up. Juist in deze tijd is dit extra belangrijk!

Enkele praktische ideeën:

  • Een naderende groeispurt kan in de gaten te houden door eens per kwartaal lengte te meten;
  • Verpak het aanleren van motorische vaardigheden in de warming up: denk aan het juist kunnen uitvoeren van squat, lunges, loop- en sprongtechniek. Ook diverse balansvormen, bijvoorbeeld in spelvorm zijn perfect om in een warming up of als trainingsvariatie te doen;
  • Het trainen van kracht door kinderen is goed mogelijk. Niet zozeer met extra gewicht, maar oefeningen met eigen lichaamsgewicht kunnen zeker;
  • Lenigheid wordt nogal eens vergeten. Lang rek vasthouden in eindstanden wordt niet aangeraden, maar oefeningen waarmee er wat voorzichtige rek op de spieren komt zijn prima. Door het niet meer te gebruiken verleren we uiteindelijk te kunnen hurken of in kleermakerszit te zitten. Voor sporters is een stukje lenigheid erg belangrijk!

Kortom, het is voor spelers en trainers een periode vol uitdagingen. Aan de andere kant, dit is wellicht het moment om trainingsvormen te variëren. Op naar een fit team in hopelijk snel betere tijden!

Pascal Matla, Sportfysiotherapeut Corpus Activum

Voor verdere informatie, vragen of een consult (ook online mogelijk):

www.corpusactivum.nl

Top